آزمایشگاه تست دوام وعمر

در صنعت همواره یکی از مولفه های ارزیابی عمر و عملکرد محصولات تولیدی ، آزمایش شبیه سازی کارکرد محصول مورد نظر تحت شرایط مشابه دما و نیروی وارده ، محیط کارکرد و … میباشد . بلبرینگ به عنوان یک محصول استراتژیک و پر مصرف برای صنایع مختلف از جمله : ماشین سازی ، صنایع خودرو ، لوازم خانگی و … همواره مورد توجه بوده و نتایج تست عمر و دوام ، مطالبه مصرف کنندگان بلبرینگ به خصوص خودرویی از تولید کنندگان بلبرینگ میباشد.

در این راستا در اتاق تست عمر و عملکرد بلبرینگ تجهیزات پیشرفته تست به شرح ذیل مورد استفاده قرار میگیرد:

 

الف)دستگاه تست دوام و عمر ABLT-1 : Life Tester                                                                       

در این دستگاه با توجه به استانداردهای مربوطه ، تعداد 2 یا 4 عدد بلبرینگ مورد نظر در کلاهک آزمون دستگاه بسته شده و تحت شرایط بار محوری و شعاعی و دور در دقیقه مطابق شرایط کارکرد و به تعداد ساعت مشخص تحت تست قرار گرفته و بعد از اتمام تست ، بلبرینگ های تست شده از نقطه نظر ارتعاش و نویز و پوسته پوسته شدن نسبت به شرایط قبل از تست مورد مقایسه قرار میگیرند.

ب)دستگاه تست آب بندی  BGT-1A : Grease Leakage Tester                                                        

        جهت اطمینان از آب بندی مطلوب کاسه نمد (Seals) بلبرینگ از بابت جلوگیری از نشتی گریس از داخل بلبرینگ به بیرون (Grease Leakage) و همچنین جلوگیری از ورود گرد و خاک (Dust Proof) و هر گونه آلودگی از بیرون به داخل بلبرینگ تست های مربوطه در دستگاه  BGT-1A   و با استفاده از روش افزایش دما Temperature Rising استفاده می شود. بدین ترتیب که بلبرینگ مورد تست در کلاهک مخصوص هر تست نصب شده و تحت شرایط دما و بار استاندارد قرار گرفته و در مدت 6 ساعت تست تکمیل و بعد از دمونتاژ مجموعه ، میزان نشتی گریس از بلبرینگ  و ورود گرد و خاک به داخل بلبرینگ بررسی میگردد.

 

پ)دستگاه تست نویز و ارتعاشBVT-1 : Vibration & Noise Test                                                        

سطح ارتعاش و نویز بلبرینگ های مورد مصرف در صنایع مختلف به خصوص برینگ های مورد مصرف در صنایع خودرو و لوازم خانگی یک از مولفه های موثر در کیفیت بلبرینگ میباشد. برای این منظور برینگ های تولیدی در مرحله کنترل نهایی صد در صد تست در دستگاه مربوطه BVT-1 تست ارتعاش و نویز میشوند.

بلبرینگ‏ها از ناحیه رینگ خارجی بصورت ثابت نگهداری و رینگ داخلی بر روی شفت سوار می‏شود هنگامی که رینگ داخلی با دور 1800 rpm در حال چرخش است، لرزش ایجاد شده (توسط تمام اجزاء تشکیل دهنده برینگ) توسط پیک‏آپ که بر روی بلبرینگ قرار دارد، نوسانات لرزشی را از طریق آمپلی‏فایر که مجهز به فیلترهای فرکانسی مختلف می‏باشد، نوسانات موجود را مشخص می‏نماید که در 3 باند فرکانسی مختلف بصورت هم زمان داخل نمایش داده میشود.